Regulamin Szkolnego Konkursu Historycznego  wiedzy o odzyskaniu przez Polskę Niepodległości.

 

Od 8 listopada rozpoczynamy Historyczny Konkurs Internetowy. Tematem konkursu będzie odzyskanie przez Polskę niepodległości w 1918 roku. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów klas IV-VI.

Konkurs składa się z dwóch części.

Pierwsza część.

Od poniedziałku do czwartku na stronie internetowej szkoły codziennie ukazuje się 5 pytań dotyczących procesu odzyskania przez Polskę Niepodległości.  Na znalezienie odpowiedzi na te pytania i wysłania je email szkoły jest czas do piątku 18 listopada. Odpowiedzi wysyłane po terminie nie będą uwzględniane. Zwycięży osoba, która poda jak największą liczbę trafnych odpowiedzi.

Druga część.

Od  21 listopada do końca maja, co tydzień będą zamieszczone na stronie internetowej szkoły 3 pytania, na które trzeba odpowiedzieć do końca danego miesiąca. Prawidłowe odpowiedzi należy wysyłać na adres e-mailowy szkoły.

W konkursie zwycięży osoba, która prześle najwięcej trafnych odpowiedzi.

Główna nagrodą w konkursie będzie podwyższenie o jeden stopień oceny końcowej z przedmiotu historia i społeczeństwo.

            Istnieje też możliwość uzyskania nagrody cząstkowej w konkursie. Za zgromadzenie  5 punktów w miesiącu uczestnik konkursu może otrzymać ocenę bardzo dobrą z przedmiotu historia i społeczeństwo.

Prawidłowe odpowiedzi należy wysyłać na adres e-mailowy konkurshistoryczny@onet.pl.  Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w pierwszym tygodniu czerwca.

 

Internetowy Konkurs Niepodległościowy

 

1.Pierwszym prezydentem odrodzonej Polski został:

a) Ignacy Mościcki;

b) Stanisław Wojciechowski;

c) Józef Piłsudski;

d) Gabriel Narutowicz

2. Odzyskanie przez Polskę niepodległości w 1918 roku, świętujemy:

a) 1 maja

b) 3 maja

c) 11 listopada

d) 1 sierpnia

 

3. Powstanie Wielkopolskie wybuchło na skutek zamieszek, które rozpoczęły się po przyjeździe do Poznania:

a) Romana Dmowskiego

b) Józefa Piłsudskiego

c) Ignacego Paderewskiego

d) Józefa Hallera

 

4. Uszereguj w porządku chronologicznym wydarzenia związane z odzyskaniem przez Polskę niepodległości.

a) powrót  Piłsudskiego z  więzienia w Magdeburgu – wojna polsko-bolszewicka – wybuch I wojny światowej;

b) Bitwa warszawska – utworzenie Legionów Polskich pod dowództwem Józefa Piłsudzkiego – Odzyskanie Niepodległości 11.11.1918.

c) Uchwalenie Konstytucji marcowej  – wybuch powstania wielkopolskiego-zakończenie I wojny światowej

 

5. Wybitny polski pianista i działacz niepodległościowy, który już po odzyskaniu niepodległości pełnił funkcję premiera to:

a) Józef Haller

b) Ignacy Paderewski

c) Wincenty Witos

d) Roman Dmowski.

6. W okresie 20-lecia międzywojennego w Polsce zostały uchwalone dwie konstytucje:

a) lutowa i kwietniowa;

b) marcowa i grudniowa;

c) lutowa i grudniowa;

d) marcowa i kwietniowa

7. Twórcą polskiego ruchu narodowego na przełomie XIX i XX w. był/a:

a) Wincenty Witos

b) Jozef Piłsudski

c) Roman Dmowski

d) Róża Luksemburg

 

8. Wśród zdań dotyczących  II  Rzeczpospolitej zaznacz prawidłowe:

a) Polska była państwem wielonarodowościowym,

b) okres jej trwania przypada na lata 1917 – 1939,

c) nie posiadała dostępu do morza

d) jej ludność przekraczała 40 milionów mieszkańców

9. Najbardziej liczną, co do wielkości mniejszością narodową w II Rzeczypospolitej byli:

a) Żydzi

b) Niemcy

c) Ukraińcy

d) Białorusini

 

10. Na paryskiej konferencji pokojowej (18 stycznia 1919 roku do 21 stycznia 1920 roku) Polska była reprezentowana osobiście przez:

a) Romana Dmowskiego

b) Józefa Piłsudskiego

11. Na mocy postanowień paryskiej konferencji pokojowej ( traktatu wersalskiego) Gdańsk został:

a) przyłączony do Polski,

b) przyłączony do Niemiec

c) zostało utworzone „ Wolne Miasto Gdańsk.”

 

12. „Naczelnikiem Państwa”  w latach 1918-1922 był:

a) Ignacy Mościcki

b) Wincenty Witos

c) Józef Piłsudzki

d) Roman Dmowski

Zapoznaj się z fragmentem materiału źródłowego i opowiedz na pytanie:

Obywatele Rzeczypospolitej!

Ojczyzna w potrzebie! Wrogowie otaczają nas zewsząd, skupili wszystkie siły, aby zniszczyć wywalczoną krwią i trudem żołnierza polskiego niepodległość naszą. Zastępy najeźdźców ciągnące aż z głębi Azji, usiłują złamać bohaterskie wojska nasze, by runąć na Polskę, stratować nasze niwy, spalić wsie i miasta i na cmentarzysku polskim rozpocząć swoje straszne panowanie.

Jak jednolity, niewzruszony mur stanąć musi do oporu. O pierś całego narodu rozbić się ma nawała bolszewizmu. Jedność, zgoda i wytężona praca niech skupi nas wszystkich dla wspólnej sprawy.

Żołnierz polski, krwią broczący na froncie, musi mieć to przeświadczenie, że stoi za nim cały naród, w każdej chwili gotowy przyjść mu z pomocą.

Chwila taka nadeszła!

Wzywamy tedy wszystkich zdolnych do noszenia broni, by dobrowolnie zaciągali się w szeregi armii, stwierdzając, iż za ojczyznę każdy w Polsce, z własnej woli gotów złożyć krew i życie.

Wszystko dla zwycięstwa! Do broni!

Józef Piłsudzki”

13. Do obrony przed jakim nieprzyjacielem wzywa Polaków Józef Piłsudzki?

a) Niemcami,

b) Czechami,

c) bolszewikami

d) Litwinami.

 

Zapoznaj się z fragmentem materiału źródłowego i opowiedz na pytanie:

„ Stworzenie niepodległego państwa polskiego na terytoriach zamieszkanych przez ludność bezsprzecznie polską, z wolnym dostępem do morza, niepodległością polityczną, gospodarczą, integralność terytoriów tego państwa ma być zagwarantowana przez konwencję międzynarodową.” ( 13 punkt programu pokojowego prezydenta Stanów Zjednoczonych  Thomasa Wilsona).

14. Z jakich terytoriów miała powstać niepodległa Polska?

a) Z terenów Polski przedrozbiorowej,

b) Z terenów II i III zaboru

c) z terenów zamieszkałych przez ludność polską,

d) z terenów zamieszkałych przez ludność polską ale bez dostępu do morza.

15. Podczas trwania I wojny światowej przywódcą orientacji upatrującej odzyskanie przez Polskę niepodległości przy pomocy carskiej Rosji był:

a) Wincenty Witos

b) Felicjan Sławój- Składkowski

c) Roman Dmowski

d) Maciej Rataj

                                                               

Drugi etap szkolnego internetowego konkursu niepodległościowego.

 

Rozpoczynamy drugi etap internetowego konkursu dotyczącego odzyskania przez Polskę Niepodległości w 1918 roku. Od bieżącego tygodnia,  do końca maja,  kolejno co tydzień na stronie internetowej szkoły zamieszczane będą trzy pytania, na które należy odpowiedzieć do końca danego tygodnia. Prawidłowe odpowiedzi należy wysyłać na adres e-mailowy konkurshistoryczny@onet.pl Przypominamy równocześnie, że główną nagrodą w konkursie jest podniesienie na koniec roku oceny z przedmiotu historia i społeczeństwo  o jeden stopień. Za udzielanie prawidłowych odpowiedzi istnieje też możliwość otrzymania cząstkowej oceny z z przedmiotu historia i społeczeństwo  o jeden stopień.

16. Po ilu latach Polska uzyskała niepodległość w 1918 roku?
a) po 125
b) po 215
c) po 121
d) po 123
e) po 223

17. Komu Rada Regeneracyjna przekazała władzę 11 listopada 1918 roku?
a) Ignacemu Daszyńskiemu
b) Romanowi Dmowskiemu
c)  Władysławowi Grabskiemu
d) Józefowi Piłsudskiemu
e) Władysławowi Sikorskiemu

18.                       Kiedy po raz pierwszy odzyskanie niepodległości w 1918 roku uznano świętem narodowym?
a) 3 maja 1791 roku
b) 1 września 1939 roku
c) 23 kwietnia 1937 roku
d) 21 kwietnia 1928 roku
e) 29 kwietnia 1919 roku

19. 11 listopada jest dniem wolnym od pracy. Ile w sumie świąt państwowych związanych jest z tym przywilejem?
a) 3
b) 4
c) 5
d) 6
e) żadne, tylko 11 listopada

 

20. 11 listopada obowiązek podniesienia flagi państwowej spoczywa na:
a) organach administracji rządowej
b) organach państwowych
c) państwowych jednostkach administracyjnych
d) organach jednostek samorządu terytorialnego
e) wszystkich wymienionych

 

21. Gdzie odbywają się główne obchody Narodowego Święta Niepodległości z udziałem najwyższych władz państwowych?
a) Na Placu Niepodległości w Warszawie
b) Na Placu Zamkowym w Warszawie
c) Na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie
d) Przed Grobem Nieznanego Żołnierza w Warszawie
e) Na Zamku Królewskim w Warszawie.

Korzystając z pomocy zamieszczonej niżej mapy II Rzeczpospolitej odpowiedz na pytania:

 

 

22. Z jakim państwami Polska graniczyła?

23.  Z jakim krajem Polska miała najdłuższą granicę?

24. Na załączonym poniżej obrazku znajduje się oporządzenie polskiego żołnierza z okresu  1918-1939.

Należy ono do:

a) kawalerzysty

b) czołgisty

c) piechura

d) żołnierza Marynarki Wojennej

e) pilota.

 

Przeczytaj tekst źródłowy autorstwa Michaiła Tuchaczewskiego, następnie wykonaj polecenia.                                                                            

  „...Niemcy kipiały i dla ostatecznego wybuchu czekały tylko, aby dotknął ich zbrojny potok rewolucji. W Anglii klasa robotnicza była również ogarnięta przez najwyższy ruch rewolucyjny. Komitet ruchu stanął do jawnej walki z rządem angielskim. Pozycja tego ostatniego była silnie zachwiana...We Włoszech wybuchła prawdziwa rewolucja proletariacka. Robotnicy zajmowali fabryki i zakłady przemysłowe, organizując swoje zarządy...Nie ulega najmniejszej wątpliwości ,że gdybyśmy zwyciężyli nad Wisłą, wówczas rewolucja ogarnęłaby płomieniem cały kontynent europejski.

 25.   O jakiej bitwie  opowiada Michaił Tuchaczewski?

a)      Bitwie Warszawskiej

b)      Bitwie pod Lenino

c)       Bitwie nad Bzurą

d)      Bitwie pod Wilnem

26.   Kim był Michaił Tuchaczewski?

a)      wodzem Armii Czerwonej

b)       historykiem rosyjskim

c)       prezydentem Czech           

d)      wybitnym polskim pisarzem

27.   Na podstawie tekstu źródłowego powiedz, jakie cele przed sobą stawiali bolszewicy:

a)      Odnowienie Cesarstwa Niemieckiego,

b)      Doprowadzenie do końca pierwszej wojny światowej,

c)       Wywołanie ogólnoświatowej rewolucji komunistycznej,

d)      Powiększenie terenów Rosji carskiej o tereny Polski.

 

 

28.  

 

 

Przedstawiona na fotografii osoba to wybitny działacz ludowy okresu II Rzeczpospolitej. Jest  to:

a)    a) Józef Beck

b)    b) Felicjan Sławoj- Składkowski

c)    c) Wojciech Korfanty

d)    d) Wincenty Witos.

29 29.

 

Przedstawiony wyżej wizerunek przedstawia  osobę wybitnego dowódcy wojskowego  i działacza niepodległościowego. Osoba ta była miedzy innymi dowódcą wojsk polskich we Francji podczas pierwszej wojny światowej. Jest to:

a)  a)   Józef Piłsudski

b)  b)  Gen. Stanisław Maczek

c)  c) Gen. Józef Haller

d)  d) Gen.  Kazimierz Sosnkowski

 

    30.

Ten wybitny  i ceniony na całym świecie kompozytor, był wielkim polskim  patriotą i działaczem niepodległościowym.  Jego przyjazd w 1918 roku do Poznania, zainicjował wybuch Powstania Wielkopolskiego.  Osoba ta to:

a)     Fryderyk Chopin

b)    Ignacy Mościcki

c)     Ignacy Paderewski

d)    Witold Lutosławski

31. Wybitny działacz niepodległościowy, przywódca Polaków walczących na Śląsku o wolny kraj to:

a)    a) Wojciech Korfanty,

b)  b)  Józef Haller,

c)  c)  Augustyn Kordecki

d)  Władysław Sikorski

32 32.

Przedstawiona na powyższym obrazku postać to :

a)     Gabriel Narutowicz, pierwszy prezydent Polski

                b)     Stanisław Wojciechowski, drugi prezydent Rzeczpospolitej

       c)      Eugeniusz Kwiatkowski, wybitny polski ekonomist

                              d)     Roman Dmowski.

33.

Przedstawiony na fotografii prezydent Stanów Zjednoczonych, twórca słynnych 14 punktów mających regulować porządek na świecie po I wojnie światowej to:

a)     Bill Clinton

b)     Woodrow Wilson

c)      Jerzy Waszyngton

d)     Tomasz Jefferson .

34. Określ, prawda lub fałsz:

A. 28 czerwca 1914 r. Austro-Węgry wypowiedziały wojnę Serbii. …………...

B. Bitwa nad Marną w 1914 r. pokrzyżowała niemiecki plan „wojny błyskawicznej” …………

C. Brytyjczycy po raz pierwszy użyli czołgów w bitwie pod Verdun. ………...

D. USA przystąpiły do wojny w 1917 r. …………...

E. Skutkiem I wojny światowej było utworzenie w Europie nowych państw np. Litwy, Czechosłowacji,  Polski. …………...

F. Traktat pokojowy z Niemcami podpisano w Wersalu 28 czerwca 1919 r. …………...

 

35. Który ciąg wydarzeń jest ułożony chronologicznie:

 

A. układ w Rapallo, układ w Locarno, „noc kryształowa”, „czarny czwartek”, powstanie Ligi

Narodów, „pucz monachijski”

B. układ w Rapallo, układ w Locarno, powstanie Ligi Narodów, „pucz monachijski” „czarny

czwartek”, „noc kryształowa”

C. powstanie Ligi Narodów, układ w Rapallo, „pucz monachijski”, układ w Locarno, „czarny

czwartek”, „noc kryształowa”

D. powstanie Ligi Narodów, układ w Rapallo, „pucz monachijski”, „czarny czwartek”, układ

w Locarno, „noc kryształowa”

 

 

36. Stwierdzenie o konieczności utworzenia niepodległego państwa polskiego z zapewnionym dostępem do morza znalazło się w:

A. orędziu prezydenta Wilsona

B. Akcie 5 listopada

C. dekrecie Rady Komisarzy Ludowych

D. odezwie wielkiego księcia Mikołaja Mikołajewicza

37.

Przedstawiony na obrazie polski dowódca wojskowy to:

a) Józef Piłsudski

b) Józef Haller

c) Edward Rydz- Śmigły

d) Władysław Sikorski

e) Jan Karol Chodkiewicz

38. Słynny koń tego wodza miał na imię:

a)     a) Bucefał

b)     b) Syriusz

c)     c) Gniadosz

d)     d) Kasztanka

e)     e) Sprawnik

38.39.

Zamieszczony obrazek przedstawia zaślubiny Polski z Morzem, które to wydarzenie miało miejsce po odzyskaniu przez Polskę Niepodległości. Zaślubin tych dokonał:

a)   a) Romuald Traugutt

b)   b)  Piotr Wysocki

c)   c)  Piotr Ściegienny

d)   d)  Józef Beck

e)   e) Józef Haller.

 

      40. Wydarzenie  przedstawione na obrazie w  pytaniu 39  miało miejsce:

a)     10 lutego 1920 roku w Pucku,

b)    11 listopada 1918 roku w Gdańsku

c)     15 sierpnia 1919 roku w Gdyni

d)    1 września 1939 roku w Szczecinie

 

      41.

 

Na zamieszczonym wyżej obrazku zamieszczono tzw. linę Curzona. Była to:

a)    Proponowana granica między Polską i Białorusią,

b)   Proponowana granica między Polską a Ukrainą,

c)    Ważna linia kolejowa łącząca południe Polski z północą,

d)   Proponowana linia demarkacyjna wojsk polskich i bolszewickich z 1920 roku.

 

42.

Kobieta przedstawiona powyżej na fotografii to wybitna chemiczka, dwukrotna laureatka Nagrody Nobla, odkrywczyni pierwiastków polon i rad. Jest to:

a) Maria Curie- Skłodowska,

b)  Eliza Orzeszkowa

c)  Maria Konopnicka

d)  Helena Modrzejewska

 

43.

 

Przedstawieni wyżej oficerowie i żołnierze Wojska Polskiego z czasów II RP to:

a)    Piechurzy

b)    Kawalerzyści

c)    czołgiści

d)    Marynarze

e)    Piloci.

 

44.

Przedstawiona na zdjęciu powyżej formacja kawalerii walcząca w między innymi w czasie wojny polsko-bolszewickiej to:

a)    Husaria,

b)    Dragoni,

c)     Ciężkie Hufce

d)    Ułani

e)    Szwoleżerzy.